ZZ Races
't Zandt Zeerijp

Onderstaande geschiedenis is gebaseerd op de persverslagen uit 1946 en 1947 (deze persverslagen kunt u elders op deze website vinden). Onderstaande zal daarom waarschijnlijk niet compleet zijn, misschien zitten er zelfs fouten in.
Van de ZZ Races uit 1946 en 1947 zijn ook vele, erg mooie foto,s terug gevonden, zie bij "Foto's".
Hebt u nog persverslagen of foto's of ander materiaal van de ZZ Races uit 1946 en 1947 of kunt u anderszins wat toevoegen neem dan even contact op met iemand van het bestuur, we zouden in een dergelijk geval hier graag een copietje van maken.

Klik hier veur een verhoal in t Grunnegs over de ZZ Races. Mit dank aan tiedschrift "Toal & Taiken".


De geschiedenis van de ZZ Races:

Na de oorlog liepen er in 't Zandt en Zeerijp mensen rond met wilde ideeen over motorraces op het Groninger land !
Deze mensen zaten blijkbaar niet stil want korte tijd later stond in het blad "De Motorwereld" de volgende tekst:
" Terwijl dit nummer al ter perse was, bereikte ons van het Departement van Verkeer en Energie ! het verheugende bericht, dat toestemming is verleend voor het verrijden van vier snelheidswedstrijden voor op den weg en wel: Assen, Zandvoort, Twenthe (Tubbergen) en 't Zandt".
In het blad "De Motorwereld" van 19 Juli 1946 wordt het ZZ circuit aan het motorminnend publiek voorgesteld, de Groningers hadden duidelijk aan de weg getimmerd.
Tevens wordt bekend gemaakt dat in overleg met het Ministerie van Verkeer (er is toch wel een hoop veranderd) de datum was vastgesteld op 31 augustus 1946.

ZZ Races 1946:
In "De motorwereld" van 6 september 1946 staat het wedstrijdverslag van de eerste race, de inleiding is in zo mooi oud Nederlands geschreven, die willen wij u niet onthouden:
"Gefeliciteerd heeren van de stichting en KNMV groep Groningen (de naam stichting ZZ Races werd hier nog niet gebruikt red.) met het zoo uitmuntend welslagen van de zondag gehouden wegwedstrijden. Het heeft velen, vooral de insiders, verbaasd en met bewondering vervuld hoe nieuwelingen op het uiterst moeilijke pad der organisatie, vooral van wegwedstrijden, alles zoo tot in de puntjes hadden voorbereid. Zooveel stroo is daar in de omgeving beschikbaar, dat men er een heele tribune van had geconstrueerd". (even voor de jongeren onder ons, dit zijn geen taalfouten,  men schreef toen zo !)

Direkt de eerste race kwamen (nu nog) bekende coureurs als  D. Renooy, F. Visbach, L.van Rijswijk en P. Knijnenburg aan de start.  Maar ook (bij de oudere generatie bekende) regionaal bekende mannen als Larkens uit Bierum, Stuut en Sekuur uit Groningen waren er bij. De races werden afgesloten met een (gering) financieel verlies.

Na de races stond in "Het vrije volk" een artikel over de ZZ Races waarin burgemeester Teenstra van de toenmalige gemeente 't Zandt (velen herkennen vast de naam) een paar dingen vertelt die goed weergeven hoe men toen leefde. Het circuit was voorzien van nieuw asfalt, maar veel andere wegen waren toen nog gewoon kleiwegen. De ZZ Races werden toen bezocht door meer dan 10.000 toeschouwers, de parkeerterreinen zouden nu veel te klein zijn! Men kwam echter veelal op de fiets, een auto was toen voor de meeste mensen niet weggelegd. De bezoekers moesten toen op eigen gelegenheid huisvesting zoeken, terwijl de coureurs gratis logies, ontbijt en een lunchpakket van de organisatie kregen aangeboden! Tevens geeft de afgebeelde plattegrond in dit artikel aan dat de start / finish toen was gesitueerd bij  "Boukema's houk" (eigenlijk de enige echt grote verandering t.o.v. de demo-races anno nu !)

Tijdens een zolderopruiming is in 2017, (na 70 jaar !) een affiche teruggevonden van de ZZ races van 1946, zie hieronder:

ZZ Races 1947:
De tweede ZZ race werd verreden op 13 september 1947, en telde toen mee voor het Nederlands kampioensschap.
In het programmaboekje van de ZZ Races van 1947 (kostte toen 50 cent, was duur in die tijd) zijn de namen van de ZZ bestuurleden opgenomen met hun toebedachte taken. Hier staan voor de ouderen onder ons bekende namen tussen:

A. Buining
Voorzitter
K. Bos
Secretaris
J.S. Nieboer
Penningmeester
J.K. v.d. Molen
Propagandaleider (de Opel dealer uit groningen had toen zijn garagebedrijf in 't Zandt)
J. Bosman
Leider weg en werken
Joh. Alsema
Ass. leider weg en werken
J.A. Teenstra
Regelingscommissie
P. Boukema
Leiding terreinen
R.H. Dijkhuis
Verz. medische dienst (jarenlang huisarts in 't Zandt)

De heer Teenstra uit bovenstaand overzicht is voor velen nog bekend, hij was vele jaren de burgemeester van de gemeente 't Zandt. We hebben van hem een paar foto's:

Teenstra, foto genomen in +/- 1940 / En Teenstra tijdens zijn installatie als burgemeester van de gemeente
't Zandt 6 augustus 1946.

Een van de deelnemende coureurs in 1947 was Wilke uit Heerde. Wilke reed op een Matchless en reed mee in de 350 cc junioren (in die tijd werd de 350 cc klasse de "junior" klasse genoemd, en de 500cc de "senior" klasse). Wilke wist beslag te leggen op de 6de plaats wat hem een medaille opleverde. Deze medaille is in 2012 (na 65 jaar!) weer ergens boven komen "drijven" en aangekocht door de Stichting ZZ Races:

De tweede ZZ race was evenals de eerste, vanuit sportief oogpunt gezien een succes, echter het financiele resultaat was teleurstellend, het blad  "Motor" van 19 september 1947 spreekt zelfs van een debacle.

Toen werd het stil rondom de ZZ races....

ZZ Races 2000:
In 1999 (meer dan 50 jaar na de laatste ZZ race!) heeft men de handschoen weer opgepakt, de derde ZZ Races werden verreden op 16 september 2000.
Gezien het nostalgisch karakter en de aangescherpte veiligheidseisen van tegenwoordig zijn de ZZ Races zogenaamde regelmatigheids wedstrijden geworden voor historische motoren in samenwerking met de HMV  (Historische Motorsport Vereniging).

Het unieke aan de huidige ZZ Races is dat het plaats vindt op vrijwel hetzelfde circuit als 65 jaar geleden!
Daarnaast is het een aantrekkelijk evenement voor zowel coureur als bezoeker, een mooie landelijke omgeving, en een circuit (met een lengte van ongeveer 5800 meter !) wat voor de coureurs zeer veel te bieden heeft, lange rechte stukken, afgewisseld met snelle en langzame bochten.
Deze lengte van ongeveer 5800 meter stelt de organisatie toch voor behoorlijk veel problemen. Er is daarom besloten het evenement niet ieder jaar, maar in principe één keer per drie jaar te organiseren.

 

 

 

© www.mijn-eigen-website.nl (design)